کاخ هترا
فَروَهَر

نیز یکی از به جا مانده از دوران است که امروزه در کشور قرار دارد . دارای است که می توان سه نوع تمئن ، و رمی را در آن دید ، که محوطه به جا مانده از دوران محسوب می گردد .

تغیر دائمی مرزهای جغرافیایی از مشخصه های بارز طولانی است . در طول این ، مرزهای و بارها تغییر شکل داده اند . 

اهمیت هترا وقتی آشکار می شود که بدانیم هیچ یا محوطه ای با این درجه اهمیت از دوران در داخل مرزهای باقی نمانده است . با توجه به معیارهای هترا در ۲۹۰ کیلومتری شمال و ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد . اما در دوران این شهر در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت واقع بود .

هترا از اوایل قرن اول ، قلمرو حکرآنی یک بوده است .

موقعیت جغرافیایی این شهر که مرز بین و بود و در مسیر مهم کاروانهایی که از سمت شرق به سوی سوریه و پترا در اردن و بعلبک در لبنان و آسیای صغیر می رفتند ، قرار داشت موجب شده بود که روز به روز بر این شهر و حاکمانشان افزوده شود .

در نتیجه این تحولات هترا که در آغاز یکی از هجده ایالت آمپراتوری اشکانی بود ، تبدیل به قلمرو کوچک و به نسبت مستقلی می شود . در دوران اشکانیان که ایران به صورت ملوک الطوایفی اداره می شد ، حکمرانان این شهر می شدند و در مراتب پایینتر از اشکانی که می شد ، جای می گرفتند .

شواهد باستانشناسی و متن های موجود در این شهر می دهند که هترا در قرن دوم گرفت و در همان دوران به میزان چشمگیری بر وسعت آن افزوده شده است .

بر اساس همین شواهد ، دوران هترا بسیار کوتاه بود و تنها پس از اندکی با سقوط این شهر به دست ، هترا برای همیشه خالی از سکنه ماند .

خرابه و بقایای این شهر را جهانگردان در قرن نوزدهم و نخست با جی راس در سال ۱۲۱۵ ه . ش و یا ۱۲۱۶ ه . ش شد .

به رغم اینکه برخی از معتقدند ، سکونت و در این ناحیه از دوران آشوریها و یا در نهایت از دوران آغاز شده است ، اما تا کنون هیچ مدرکی دال بر وجود شهر هترا پیش از دوران اشکانی به دست نیامده است و چنین ادعاهایی همگی مبتنی بر فرضیات هستند . 

نام این شهر برای اولین بار در سال ۱۱۷ م ، در گزارش تراجان که به بین النهرین لشکر کشی کرده بود ، ثبت شده است .

سقوط هترا با اول که به متروک ماندن این شهر منجر شد ، سپس به و داستان آمیخته شد و در حالی که هنوز رگه هایی از را در خود داشت ، در داستانهای و فارسی نقل گردید که از آن جمله می توان به کتابهای تاریخ طبری و تاریخ مسعودی اشاره کرد . در این میان داستان نازمیرا شاهزاده خانم هترایی که به علات خود ، به شهر هترا خیانت کرد ، به غرب نیز راه یافت و سرمایه خوبی برای هانس کریستین اندرسون دانمارکی در داستان شاهزاده خانم و نفود گردید .

در مرکز شهر بنای مستطیل شکل بسیار بزرگی قرار داشت که تمنوس خوانده می‌شد این که شهر بوده شامل هفت تالار است که دارای اندازه های مختلف هستند و به موازات یکدیگر قرار گرفته اند. تالارها تماما دارای سقف ضربی هستند و ارتفاع آنها متفاوت است ، فضای داخلی تالارها فضاهای بسته‌ای نبودند بلکه به صورت ایوان‌های مسقفی رو به شرق ساخته شده بودند و تیرهای استوانه‌ای شکل بلندی سقف آن‌ها را بالا نگه می‌داشتند. وجود چنین ‌هایی باعث شد افرادی نظیر ارنست هرتزفلد به این نتیجه برسند که احتمالاً ساکنان این شهر در این اماکن چادر برپا کرده و در این چادرها به شیوه صحرانشینان عرب زندگی می‌کردند. او به این نتیجه رسیده بود که شیوه ساخت این ‌ها با ورود اشکانیان به این ناحیه به سرعت در این منطقه رواج یافته بود و ساکنان این نقطه هنوز خود را با زندگی در این ‌ها وفق نداده بودند.
زیارتگاه اصلی هترا در مرکز این بنا قرار گرفته به و یا ایوان مشهور است. امه (یا همان شمش) خدای خورشید نیز درست در کنار آن قرار دارد. در این محل و در ناحیه مرکزی هترا علاوه بر این دو که به خدایان هترایی تعلق داشتند معبدی هلنیستی () با ‌های خدایان رومی و یونانی از جمله آپولو (که در هترایی بالمارین خوانده می‌شد)، پوسیون، اروس، هرمس و فورتونا نیز قرار داشت. شهیرو، ایزدبانوی ستاره صبح نیز از دیگر ساختمان‌های مهم این بوده است. علاوه بر این‌ها معبد دیگری نیز در ناحیه مرکزی هترا وجود دارد که هنوز درباره آن به توافق نرسیده‌اند اما چنین به نظر می‌رسد که این معبد زمانی به پیروان آیین میترایی تعلق داشته است.
از تزئینات داخلی تالارها چیزی بدست نیامده است ولی فیلوستارت Philostrate تالار ها را چنین معرفی می نماید. «تالاری است که بوسیله طاقی پوشانیده شده است و زیر آن طاق دانه هایی از لعل کبود نشانده اند بطوریکه بصورت آسمان در آمده است. روی زمینه آبی سنگ های قیمتی تصویر خدایان را از طلا می ساختند که مانند ستارگانی که در آسمان باشند ، می درخشیدند. در این تالار می نشست و اجرای می کرد».
به نظر می رسد که ساختمان های زمان اشکانی از نظر طرح و ساختمان و حتی تزئینات داخلی کاملا شرقی بوده و فقط نمای خارجی بنا را به سبک یونانی یا یونانی- رومی تزئین می کردند.
از آن جایی که مرکز این شهر به خدایان گوناگون تخصیص داده شده و هیچ اثری از وجود شاهی در این ناحیه به چشم نمی‌خورد بعضی محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این شهر یک شهر مذهبی و بوده و نوعی حکومت مذهبی بر آن حکمرانی می‌کرده است. با این حال نمی‌توان انکار کرد که هترا و توان مالی و رونق اقتصادی‌اش را مدیون نقش این شهر به عنوان یک مرکز تجاری بوده است.
امروزه از طریق و نوشته‌های بر جا مانده می‌دانیم که معبد اصلی و معبد امه (یا شمش) اوایل قرن دوم میلادی ساخته شده‌اند. کوچک‌تر و زیارتگاه‌هایی که به شیوه یونانی ساخته شده‌اند باید از قدمت بیشتری نسبت به این بنا برخوردار باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:اشکانیان,پارتیان, توسط محمد بهمنی راد |